Love vintage: zwijmelen op zijn 20e eeuws
Love vintage maand van net 5 zojuist ontdekt. Helaas een beetje aan de late kant. Zomertijd, komkommertijd? Net 5 bedacht een actie waar je als vrouw blij van wordt. Een hele maand alleen maar romantische films op TV. Jammer dat ik daar eind juli pas achter kwam, want ik ben niet zo’n TV kijker. Bovendien ben ik niet de eigenaar van de afstandsbediening maar wordt die beheert door de kinderen. Toch even heerlijk kunnen zwijmelen bij een jonge Mel Gibson, zijn harige billen mogen aanschouwen en natuurlijk ook heel veel vintage jurkjes voorbij zien komen. Tijdens de commercials zag ik zowaar ook nog “echte vintage dames” voorbij komen en een bekende naam: Topvintage.
Retrojurkjes bij Love vintage
Nu is Topvintage allang geen kleintje meer in mode land, vooral niet op het gebied van retro en vintage mode. Toch was het een bijzonder moment om TopVintage op TV tegen te komen. Ik vroeg me af hoe andere kijkers, mogelijk met minder interesse voor een rood jurkje met split, de reclame zouden beleven. Zouden ze denken: hé toevallig daar gaat een vintage jurkje voorbij net als in de film Death becomes her (Goldie Hawn), of zouden ze denken: “tjee wat doet die ouwe meuk nog op TV?” Ik hoop het eerste want de reclames van Topvintage zijn net zo verfrissend, blij en zomers als een vakantie op een onbewoond eiland.
Love vintage soulmate met Topvintage
Van al die mooie modellen met lange benen en blije gezichten in vintage modeshoots krijg ik een nostalgisch gevoel. Ik krijg er acuut heimwee naar de tijd dat ik nog niet mijn energie hoefde te verdelen over huis en haard, kinderen, huisdieren en werk. Frisse kleurtjes, lange benen, vrolijke snoetjes, de sfeer die de reclame op weet te wekken bij mij is beslist iets meer dan alleen kooplust. En dat in tegenstelling tot de uitgemergelde catwalk modellen die op de fashion weeks in de 21 e eeuw de dienst uit maken. Hoe chagrijniger ze kijken hoe beter lijkt het motto (of zou dat met ondergewicht te maken hebben? Want als ik niet eet word ik ook poepchagrijnig). Ik geef dan toch de voorkeur aan de retro en vintage modellen die er in alle opzichten uitzien als blije, gezonde, vrolijke èn vrouwelijke (sommigen zouden zeggen sexy) vrouwen.
Love vintage in de 21 eeuw
De liefde voor vintage gaat over a way of life en dat verklaart waarschijnlijk ook het succes van de vintage jurken– en kledingtrend. Vroeger was alles beter, ben je geneigd te denken in minder optimistische tijden. Toen kroop je, als je ludduvudu (liefdesverdriet in de jaren 70) had, met of zonder vriendinnen op de bank met een schaal bonbons en keek naar een zwijmelfilm als Bird on a wire. Tegenwoordig is emo- eten uit en gaan we in de zenstand op ons hoofd staan of draaien ons lijf in een wokkel. Na afloop belonen we onszelf met een paar goji bessen en chia zaadjes en vooruit, met een leuk retro jurkje. Het leven is zo gek nog niet.